[ Seorang Melayu di Pekan Pitas ] – Episod 4: Sampai atau beri

+ Penafian (Disclaimer): Aku bukan malas tulis, tapi tulisan itu yang tak mahu ditulis. Ha ha ha

+ Menyampaikan sesuatu bermaksud satu usaha untuk membawa sesuatu perkara kepada orang yang memerlukan sesuatu itu. Manakala memberikan sesuatu pula bermaksud satu usaha untuk memenuhi kehendak orang yang memerlukan sesuatu itu. Jadi, dua kata kerja itu dalam kamus pembendaharaan kata aku sangat berlainan.

+ Jadi, persoalan aku kini, dasar pendidikan kita menggunakan kata kerja yang mana? Sampai atau beri?

+ Melihat beberapa orang rakan yang sekian minggu berulang ke sekolah mereka di pendalaman dengan pelbagai rintangan yang perlu diredah selama beberapa jam, kemudian melihat sendiri kedaifan sekolah yang jaraknya tidak jauh dari sekolah aku menerbitkan persoalan tersebut. Adakah pendidikan hanya perlu disampaikan? Bila sudah sampai, adakah itu tamat sehingga di situ?

+ Pengalaman 2 tahun di tenggara Pahang juga menguatkan lagi persoalan tersebut. Daerah yang mempunyai populasi Orang Asli yang ramai tetapi tetap menerima pendidikan yang lebih sempurna dari sini. Begitu juga di daerah sendiri di sempadan Kelantan sana. Asrama pusat didirikan untuk anak-anak asli yang berkampung jauh di rimba hijau sana.

+ Maka aku lihat ada pertembungan dasar di sana dan di sini. Apakah halangan yang timbul untuk mewujudkan pendidikan berpusat di sini seperti di Semenanjung sana? Ya, pendidikan sememangnya perlu disampaikan, tetapi bukankah lebih baik ia diberikan dalam keadaan yang sempurna?

+ Chow!

2 Komen

  1. salam sekarang mengajar di pitas?
    sk ke smk ?

  2. Dasar boleh dicipta ganti. Terserah kepada pendayung, mahu menyampai atau terus memberi. Harap tidak berhenti mendayung. Maupun berhenti memberi. Jasamu ditagih, keringat mu dirayu, semoga terus gigih dan jangan sekali layu :-)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s