[ Dua Belas Minggu ] – Episod 10: Selepas itu.

+ Memang sudah lebih 3 minggu meninggalkan Kuala Lumpur. Sepanjang tempoh itu aku terawang-awang dalam dunia ‘orang tidak bekerja’. Beberapa perkara yang berlaku sepanjang tempoh itu dan akhirnya aku tersandar di depan laptop ini dalam suasana hujan tanpa henti di Beserah, Kuantan.

+ Semalam; Ikut Rodi ke Kuala Lumpur kemudian menyinggah sebentar ke Setapak, rumah Apit. Ada sesuatu yang kurang ceria tentang dia sejak kali terakhir aku jumpa awal 2009 lalu. Bersembang sepanjang petang itu, Apit cerita kegagalan yang dia hadapi. Ya, dia memang suka mengambil risiko. Dia orang berniaga. Maka pengalaman itu untuk dia dan kawan-kawan yang dengar ceritanya. Akhir sekali katanya, “Kalau aku jenis tak sembahyang, baca Qur’an, agaknya dah gila dah aku sekarang ni.” Ujian Allah untuk mereka yang patut dan tepat untuk diuji.

+ Cerita orang berniaga memang gerun. Lebih-lebih jenis yang suka labur-labur, ambil risiko. Memang aku tahu tentang kelebihan berniaga dari Hadith Rasulullah, cuma aku tidak sekuat itu untuk menanggung risiko tersebut. Memilih kerja makan gaji memang tidak sepuas bekerja sendiri. Namun, dalam dunia yang bergerak setapak dengan sen ini, apa-apa boleh jadi.

+ Chow!

Tinggalkan komen

Tiada komen.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

  • [ Taqwim ]

    November 2009
    M T W T F S S
    « Oct   Dec »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
  • [ Cuba lihat dari bawah tapak kaki ]

    "Jika kau rasa pilihan kau tidak tepat, sebenarnya kau salah lihat. Setiap pilihan pasti ada risiko; Cara kau mengatasi risiko menentukan tepat atau tidak pilihan itu."

    + Mula berblog pada Mac 2004

    + Blog ini bermula Oktober 2008