[ Dari bukit ke lembah ] – Episod 21: Kepengakapan

+ Masa sekolah rendah dulu, arwah ayah aku tak kasi masuk pengakap. Katanya mengarut. Maka aku pun mendaftarlah menjadi ahli PBSM atau Persatuan Boring Sepanjang Masa bak kata Cikgu Amir. Hu hu hu. Namun entah apa yang aku dapat dalam PBSM tu pun aku tak tau. Apa yang aku ingat, aku pernah jadi Timbalan Pengerusi PBSM sekolah. Sijil pun ada lagi. Ha ha ha.

+ Bila jadi mahasitua ini, tiba-tiba aku terjadi ahli Pengakap. Maka banyak perkara yang menjentik minda aku sepanjang beberapa perkara yang aku lalui dalam kepengakapan itu. Cuma aku sentiasa ingat apa yang jurulatih aku pesan mula-mula dia masuk kelas; “Saya nak ramai ustaz-ustaz dalam pengakap. Maka boleh la ubah perkara-perkara yang mengarut dalam pengakap.” Jadi, setelah melalui beberapa perkara mengarut itu baru aku sedar, betul apa kata arwah ayah, pengakap itu banyak mengarut!

+ Sudah terjebak maka bukan bermakna kita perlu menurut. Kalau sudah jatuh dalam satu lubang, perlukah kita menyerah diri dan tinggal terus dalam lubang itu? Maka usaha untuk mengubah dan membuat pembaharuan itu sebenarnya awal-awal sudah dipundakkan atas bahu kami oleh jurulatih. Sama ada sedar atau tidak, dalam nada selorohnya aku kira, itu la amanat yang dia sentiasa ulang.

+ Maka tugas sebagai ahli pengakap kini sudah jelas. Cuma mampukah? Masa, keadaan dan kekangan akan menentukan.

+ Chow!

2 Komen

  1. I like looking through a post that will make people think.
    Also, thanks for permitting me to comment!

  2. I enjoy reading through a post that will make men and women think.
    Also, thanks for permitting me to comment!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

