[ Dari bukit ke lembah ] – Episod 14: Psikologi vs rotanlogi

+ Bila pensyarah aku menyatakan bahawa kaedah hukuman tidak boleh digunakan dalam proses pengajaran mengikut psikologi, aku jadi kurang faham dan kurang setuju. Niat mahu bertanya soal itu tapi tidak kesampaian dek penerangannya yang panjang lebar soal itu. Cuma aku terfikir dan terkenang bagaiman perjalanan aku sehingga menjadi seorang manusia yang ini.

+ Seorang manusia yang ini kala sekolahnya memang banyak menerima kaedah rotanlogi.  Malah sepaklogi pun hampir kena sehingga memaksa seorang manusia ini berazam, mahu tunjuk pada guru-guru, bahawa manusia yang seorang ini boleh berjaya. Malah bukan seorang manusia yang ini, semua sahabat-sahabat yang sama-sama menerima kaedah ini turut serta menerima cabaran tidak rasmi itu. Pedulikan rotan-rotab mereka, pedulikan kutuk maki mereka, pedulikan kata-kata sinis mereka, manusia-manusia yang ini telah membuktikan, kami boleh berjaya. Maka aku terfikir, mana lebih berkesan, rotanlogi atau psikologi?

+ Malah ikut pengalaman aku, manusia-manusia yang banyak dirotanlogi inilah yang bakal mengingati guru-guru. Aku bukan mahu perlekehkan ilmu psikologi. Cuma, pandangan aku; Rotanlogi juga perlu dalam membina manusia-manusia yang seperti manusia-manusia yang aku cerita itu.

+ Chow!

Tinggalkan komen

Tiada komen.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

  • [ Taqwim ]

    Mac 2009
    M T W T F S S
    « Feb   Apr »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • [ Cuba lihat dari bawah tapak kaki ]

    "Jika kau rasa pilihan kau tidak tepat, sebenarnya kau salah lihat. Setiap pilihan pasti ada risiko; Cara kau mengatasi risiko menentukan tepat atau tidak pilihan itu."

    + Mula berblog pada Mac 2004

    + Blog ini bermula Oktober 2008