[ Kahwin Lari ]

+ PENAFIAN: Tulisan ini tidak sama sekali menyokong tindakan mana-mana pihak yang kahwin lari. Please don’t try this at Siam!

+ SITUASI: (Sambil diringi musik latar lagu Situasi Bunkface)
+
Dua orang kekasih yang sedang hangat bercinta duduk berduan di tepi Teluk Chempedak sambil si lelaki memeluk pinggang si perempuan yang sedang membaca akhbar.
+ “Hish, tak baik sungguh artis ni kan. Kahwin lari dengan pemain bola tu.” Ujar si perempuan sambil menunjukkan artikel hangat di dada akhbar tersebut kepada si lelaki yang sedang mengintai celah-celah kolar bulat t-shirt ketat kekasihnya itu.
+ “Ahh, patut la hari tu si ***** main Piala Suzuki cam hampeh. Lutut longgar!” Sahut si lelaki yang masih memfokuskan pandangan ke celahan itu.
+ “Entah hapa-hapa la artis sekarang ni, cerai-berai, kawen lari… macam-macam. Camana nak jadi contoh masyarakat.” Tambah si perempuan sambil menarik-narik kolar bajunya makin kebawah.
+ Angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup sebentar tadi kini bertukar kencang. Langit semakin gelap…

+ MOTIF:
+ Rasulullah tidak pernah mengatakan haram berkahwin senyap-senyap. Hebahan perkahwinan itu sunat. Maksud sunat itu; Jika tidak buat tidak tercela, jika buat akan terpuji. Jadi, pernikahan si pelakon dan pemain bola itu ikut hukumnya sah (bukan ikut undang-undang) kerana janda tidak perlukan wali. Tetapi pernikahan anak dara tanpa wali yang sah tetap tidak sah kerana wali adalah rukun nikah. Maka layakkah mereka dicela?
+ Pergaulan antara lelaki dan wanita bukan mahram secara intim jelas haram walau apa pun alasannya. Malahan ikatan pertunangan bukan lesen untuk pasangan tesebut berhubungan secara intim apatah lagi yang belum bertunang.  Maka, mengapa budaya ini sudah dibudayakan dalam masyarakat? Walau ramai tahu hukum, kenapa tidak dicela? Media massa pula semakin menjadi-jadi membudayakan budaya tidak sihat ini dengan cerita-cerita cinta, iklan-iklan intim dan sebagainya.
+ Artis @ selebriti tidak layak dijadikan contoh oleh masyarakat. Walaupun artis itu nampak alim, baik dan islamik. Ini kata aku.

+ WA RA’YII:
+ Aku tidak sokong tindakan kahwin lari tetapi; Manakah lebih baik, hubungan perkahwinan dengan kahwin lari tersebut dengan hubungan intim pasangan tanpa ikatan?
+ Restu ibubapa sangat penting dalam perkahwinan. Anak yang mengguris hati ibu walau sekecil ‘ah’ pun jika tidak dimaafkan oleh si ibu, maka derhakalah dia.
+ Masyarakat sudah buta penilaian. Menilai perkara baik bukan baik pada akal fikiran manusia. Tetapi baik yang di garispandukan oleh al-Qur’an dan as-Sunnah. Kerana, akal manusia berubah mengikut zaman dan keadaan. Ada hari wanita berbogel itu tercela namun sudah pasti kini wanita berbogel itu sudah tidak dicela … kan?

+ Chow!

14 Komen

  1. I think this is one of the most significant information for
    me. And i’m glad reading your article. But wanna remark on few general things, The web site style is perfect, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  2. Hello! My wife and I often publish guest articles for other web site owners
    to help gain publicity to our work, as well as provide
    excellent articles to website owners. It’s a win win situation! If you are interested feel free to e-mail me at: jeremy-thigpen@gmail.com so we can communicate further. Thanks alot :)!

  3. Hi, I read your new stuff regularly. Your story-telling style is awesome, keep doing what you’re doing!

  4. I really Think blog post, “[ Kahwin Lari ] | Another view” Black Out Shades ended up being good!
    I personallycould not see eye to eye together with you even more!
    Finally seems like I reallyfound a webpage truly worth
    browsing. I appreciate it, Jerilyn

  5. Hello, I enjoy reading all of your article. I wanted to write
    a little comment to support you.

  6. Hello just wanted to give you a quick heads up.
    The text in your content seem to be running off the screen in Safari.
    I’m not sure if this is a format issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know.

    The design look great though! Hope you get the
    issue resolved soon. Cheers

  7. I am sure this post has touched all the internet viewers, its really really good paragraph on building up new weblog.

  8. Howdy excellent website! Does running a blog like this require a massive amount work?
    I have absolutely no understanding of programming however I was hoping to start my own blog soon.
    Anyways, should you have any recommendations or techniques for new
    blog owners please share. I understand this is off topic nevertheless
    I just needed to ask. Cheers!

  9. It’s an amazing paragraph for all the internet visitors; they will obtain benefit from it I am sure.

  10. This website was.. how do I say it? Relevant!
    ! Finally I have found something that helped me. Thanks! Drive more Traffic by
    simply more twitter followers for your Page powerful means.

    get more followers on twitter in twitter to cultivate your own personal followers swiftly.

  11. Wow, this post is fastidious, my younger sister is analyzing
    these things, therefore I am going to tell her.

  12. Hi would you mind letting me know which hosting company you’re using? I’ve loaded your blog in 3 different web browsers and I
    must say this blog loads a lot faster then most.
    Can you suggest a good hosting provider at a honest price?
    Thank you, I appreciate it!

  13. No matter if some one searches for his essential thing, therefore he/she needs
    to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

  14. Very quickly this web site will be famous among all blog people, due
    to it’s good articles or reviews


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • [ Taqwim ]

    Disember 2008
    M T W T F S S
    « Nov   Jan »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • [ Cuba lihat dari bawah tapak kaki ]

    "Jika kau rasa pilihan kau tidak tepat, sebenarnya kau salah lihat. Setiap pilihan pasti ada risiko; Cara kau mengatasi risiko menentukan tepat atau tidak pilihan itu."

    + Mula berblog pada Mac 2004

    + Blog ini bermula Oktober 2008