[ … dan bila tanah runtuh … ]

+ Aku bukannya pakar dalam bab-bab tanah. Dulu-dulu berminat juga mahu kaji pasal tanah ni. Ya, zaman kecik-kecik dulu kan pantang nampak tanah. Tapi bila dah kena titik ngan arwah abah, terbatal langsung niat mahu kaji tanah.

+ Tapi isu paling menarik dan tragis sekarang ini memang pasal tanah. Bukan pasal berebut tanah kubur! Tapi pasal tanah-tanah yang sudah bosan duduk atas bukit. Ya, ‘mereka’ sudah mogok mahu turun dari bukit. Kenapa?

+ Aku pun tak boleh jawab kenapa. Bukan aku yang pegang pengerusi Hak Asasi Tanah-tanah Negara. Tapi mungkin aku agak begini; Tanah-tanah itu tidak dapat cukup hak. Hak hidup aman, hak menadah air, serta hak-hak yang perlu bagi tanah-tanah sekalian.

+ Cuma yang aku tidak faham; Kenapa pakar-pakar tanah itu hanya selepas sudah runtuh baru mereka kata begitu dan begini? Katanya sudah kaji, tapi kenapa tidak beri amaran awal? Mungkin lepas ni kerajaan kena buat pusat amaran awal tanah runtuh; Macam tsunami dahulu.

+ Chow!

Advertisements

3 Komen

  1. bukankah bukit itu pasak bumi? kalau sudah dicabut, sendiri pikirlah (buat ‘mereka2’).
    salam iduladha. maaf zahir batin. 0-0. =)

  2. Macam biasa… dah terhantuk, baru tergadah…

  3. biasa laa tu..KERAJAAN MALAYSIA..hehe
    bukan setakat tanah ja..dulu bumbung bangunan parlimen pun roboh.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s