[ Aku @ Indonesia ]

+ Jangan ubah siaran minda anda. Aku tidak ke mana-mana; Masih di atas kerusi depan laptop dalam bilik guru berkeadaan santai kerana sekarang musim periksa. Sengaja tidak menyibukkan diri dengan kertas jawapan murid yang bertimbun di serata meja. Jika aku rakam dan sebar di sini pasti korang akan pengsan. Lebih baik jangan.

+ Ya, siapa-siapa di Malaysia senang ke Indonesia sekarang. Semasa solat jemaat pun serasa macam di tanah jawa sana. Itu belum lagi jalan-jalan di pasar malam atau sewaktu cuti-cuti umum. Malah di rumah kita sendiri yang penuh privasi pun kita masih boleh lagi ke sana. Cuba kira stesen tv mana (berbayar atau pun tidak) yang tidak menyiarkan mana-mana cerita Indonesia. Agaknya bos-bos stesen tv ni ada sedara mara Indonesia kot.

+ Aku rasa terganggu atau bahasa lipehnya annoyed (dengan izin yang dipertua) dengan ‘layanan mesra’ kita terhadap mereka. Aku bukan rasis. Tapi jika hari-hari kita dihidangkan dengan cerita-cerita mereka, dialunkan dengan lagu-lagu mereka, tak rasa mual ke?

+ Chow!



9 Komen

  1. Dijemput datang berkunjung ke Bandar Klang. Kamu akan terasa seperti berada di Jakarta dan kamu sebenarnya pendatang di situ. hehe

  2. di maan2 sahaja di bumi malaysia ini… di bandar, di hulu, di kampung… aku hanyalah pendatang di bumi sendiri…

  3. Acik jangan tak tau, bahawa media elektronik malaysia dah hilang jati diri malaysia. Yang timbul ialah jati diri Indon. Lagi pun yang datang ke tanah melayu ini kan dialau-alaukan. Sampai ada yang diberikan Kad Pengenalan warganegara. ….
    Inilah malaysia tanah air tercinta. Pemimpinnya menganggap orang luar lebih penting dari yang didalam. Kera diseberang disusukan anak di kendong mati kelaparan kerana tak makan.
    Saja pak itam nak ganyang.

  4. errr… kalau suka lagu2 indon tak ada masalah kan kan kan?

  5. sekarang ni pun jumlah pekerja indonesia sama ada yang halal ataupun idak sudah melebihi jumlah keseluruhan kaum india yang ada di malaysia ni. jadi MIC samy vellu dah boleh ditukar kepada Malay Indonesian Council (MIC).

  6. To Cikwa: Soal minat atau tidak bukan hak saya melarangkan? :)

  7. Try naik komuter ari sabtu atau ahad. Haaa… korang pasti rasa sekejap di jakarta, sekejap di bangladesh tak pun sekejap di myanmar… hahahaha

  8. cuba ko balik kg rashid…kalau hari pasar lipis..bersepah indon kat situ..
    jika ko gi pasar pdg tengku..penuh bangla lak…
    benci aku tengok pendatang2 ni..kalau kemas takper. ni selekeh sangat, rambut panjang dan tak bersikat,baju pulak gambar hantu setan, seluar koyak rabak..bengong ker hapa?

    geram aku..
    tv usah lah…dah lama aku boycott..
    sebab sume program..indon..indon..indon..

    sorry…sengaja nak wat semak kat blog ko ni

  9. no hal… eh, sape ni? Zamzuri ek?


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Tinggalkan Jawapan

